Hij is er de nieuwe alfa Romeo Giulia!!!

 
We hebben er lang, héél lang op moeten wachten. Nu is ‘ie er eindelijk: de nieuwe Alfa Romeo Giulia.
 
Om even een beeld te schetsen van hoe ontzettend Italiaans de nieuwe Alfa zojuist is onthuld: terwijl Andrea Bocelli Nesun Dorma ten gehore bracht werd de nieuwe Giulia onder luid applaus het podium op gereden in Milaan, waarna de nieuwe 3.0 V6 turbomotor – ontwikkeld met hulp van Ferrari – zijn keel mocht schrapen. Bellissimo.
 
De nieuwe Giulia heeft volgens Alfa de langste wielbasis in zijn klasse – al werden er geen concrete cijfers genoemd – en is de overhang aan de voorkant kort te noemen. De Italianen hebben gemikt op een 50/50 gewichtsverdeling, met aandrijving op de achterwielen. Er komen ook versies met vierwielaandrijving.
 
De enige motor waarover Alfa Romeo iets heeft losgelaten is de aluminium 3.0-liter zescilinder die in de QV-versie (Quadrifoglio Verde) wordt gelegd, door ingenieurs van Ferrari naar 510 pk getild, waarmee een sprint naar de 100 in 3,9 tellen mogelijk is. Op rustige momenten treedt de elektronische cilinderuitschakeling in, om het brandstofverbruik te drukken. Alfa claimt een prettige power to weight ratio van 3kg per pk. Inderdaad, het topmodel weegt niet meer dan 1530 kg.
 
Torque Vectoring
 
De Giulia beschikt over Torque Vectoring, waarmee het differentieel tussen de achterwielen middels een dubbele koppelingen de krachten per wiel kan verdelen. Een uitkomst in gladde omstandigheden. Alfa zegt dat het rijgedrag hiermee altijd ‘fun’ blijft, zonder tussenkomst van hinderlijke ESP’s. Bij de achteras heeft Alfa Romeo gebruikt gemaakt van een multilink ophanging. Vooraan is een constructie met double wishbones en een semi-virtuele stuuras toegepast, die een directe besturing garandeert.
 
Een andere noviteit is de Active Aero Splitter aan de voorkant, waarmee de downforce continu wordt gereguleerd, wat voor meer grip moet zorgen. Ook Alfa’s DNA Selector is aan boord (ditmaal is het een stuurknop, hoe Ferrari van ze) waarmee je de reguliere versies van de Giulia in de standen Dynamic, Natural, en Advanced Efficient kan zetten. Laatstgenoemde is een nieuwe stand waarmee de auto op z’n zuinigst rijdt. De QV-versie krijgen de leukste setting: Racing.
 
Carbon
 
De Giulia QV, die een slordige 80 pk meer heeft dan de BMW M3, maakt gebruik van een aantal lichtgewicht materialen. Voor de aandrijfas is koolstofvezel gebruikt, de motorkap en het dak zijn van aluminium. De remmen zijn van keramisch materiaal en om het gewicht verder te beperken is de achterste dwarsbalk composiet en kunststof gebruikt.
 
Wat we nog niet weten
 
Alfa liet vandaag, op de 105e verjaardag van het merk, veel info los, maar liet niet het achterste van zijn tong zien. Alles draaide namelijk om de QV-versie met 510 pk, en alleen daar is beeldmateriaal van. De standaard Giulia’a met een 1750 TBi-blok en minder heftig uiterlijk ontbreken nog. Evenals de interieurpics, overige motoreninfo en specs. Maar we klagen niet. Vandaag is het Alfa’s feestje, waarop ze de hunkerende Alfisti en overige petrolheads trakteerden op een powersedan met potentie. Hoera!
 
Alfa Romeo’s toekomst: acht nieuwe modellen
 
De Giulia had niet veel later moeten komen. De auto volgt immers de Alfa Romeo 159 op, die al sinds 2011 niet meer wordt gemaakt. Sindsdien schitterde het merk door afwezigheid in het D-segment. We kunnen de Giulia dus gerust zien als een omslagpunt binnen het merk, want topman Sergio Marchionne belooft dat de sedan het startschot is van een ambitieus modellenoffensief.
 
Met een budget van 5 miljard euro wil hij naast de Giulia ook een middelgrote SUV en een nieuw vlaggenschip maken, die zich in 2017 moeten aandienen. Gevolgd door een tweede SUV, een tweede middenklasser (wellicht een coupé-achtige Giulia), en nog twee compacte modellen alsook een nieuwe roadster in 2018. Een plan waarmee de jaarlijkse verkoop naar 400.000 auto’s moet worden getild, dat in 2013 nog op 73.000 stuks lag. Ofwel, dit is Alfa Romeo’s margin call: lukt het deze keer niet, dan is het merk klaar