Deze auto's verdwijnen van de markt.

1. ALFA ROMEO MITO
 
Het Milanese merk verlaat de stad en gaat niets meer bouwen kleiner dan de Giulietta. Er komt binnenkort nog een facelift, en daarna: ‘Arrividerci, MiTo’.
 
 
2. MERCEDES CLS SHOOTING BRAKE
 
Naar verluidt ging ook generatie 2 zo rank en bevallig zijn als ware het Jessica Michibata op wielen, maar de Mercedes-directie heeft het project desondanks het nekschot gegeven. Reden? De Aziatische en Amerikaanse markt geven geen moer om breaks.
 
 
 
3. MAZDA 5
 
De productie van de Mazda 5 is (voortijdig) al gestopt. Dat het nooit een succes werd, zie je zo aan het straatbeeld. Bovendien ligt de markt van de grote monovolumes uitgeteld in de lappenmand.
 
 
4. VOLKSWAGEN EOS
 
Hoe vernuftig de Eos ook in elkaar stak, hij zal een eendagsvlieg blijven. Immers, de trend van het stalen wegklapdak is volledig gaan liggen en met een Beetle Cabrio en een Golf Cabrio in de rangen heeft VW meer dan genoeg daklozen in zijn showroom.
 
 
5. CITROËN C3
 
De C3 zoals we hem als traditionele stadswagen kennen, verdwijnt. Zijn klantenbestand is opgevreten door de DS 3. Citroën belooft wel ‘iets anders’, iets speelser zoals in ‘een 2CV voor de moderne tijd’.
 
 
6. OPEL ASTRA GTC
 
Helemaal uit zwang, dat segment van de compacte driedeurs en de Astra GTC is er het slachtoffer van. Helaas, hij zag er appetijtelijk uit en reed ook lang niet slecht.
 
 
7. HONDA ACCORD
Opoksen tegen de Duitse gilde, ook voor Honda is het een onbegonnen strijd in de klassieke geledingen. In de VS rijdt al een nieuwe Accord rond, maar die komt niet naar Europa.
 
 
8. PEUGEOT RCZ
 
Hoe emotioneel geladen ook, coupés zijn niche. En nichewagens vragen disproportionele investeringen. Geld dat Peugeot niet bezit. Exit de RCZ, al gaat de huidige nog een paar jaar dienst doen.
 
 
9. MINI COUPE/ROADSTER
 
Geen verrassing uiteraard, deze verassing. Met zijn dak als een omgedraaide baseballpet kon de Coupé maar moeilijk klanten vinden en de Roadster was eigenlijk een Mini Cabrio, maar dan volgens onpraktische regels. Modellen die te dicht op elkaar zitten, verstikken elkaar.
 
 
10. Porsche Cayman
 
Toegegeven, dit is nog voorbarig. Buiten roddels is nog maar weinig geweten over de toekomstige Cayman, alleen dat zijn voortbestaan aan een zijden draadje hangt. ‘Worden de cijfers niet beter, dan gaat hij voor de bijl’, liet Porsche-baas Muller zich al ontglippen.